- Om Diös
- Våra fastigheter
-
Våra byggprojekt
- Ny kontorsfastighet i expansiva Luleå Science Park
- Västra Stranden – Luleås nya gröna område
- Toppmodern polisstation i Umeå
- Kvarteret Vale i Umeå
- Hotell i Umeå
- 46 nya lägenheter i centrala Sundsvall
- Högskolan Dalarnas campus i Borlänge
- Modern kontorsfastighet blir ny knutpunkt i södra Gävle
- Framtidens kontor i Borlänge: Trafikverket
- Välkommen till Söderbo!
- Wasahuset i Gävle
- Nya urbana bostäder - Kvarteret Bisittaren
- Modernt kundservicecenter till Tele2 i In:gallerian
- Hotell i Sundsvall
- Området Magasinen i Gävle
- Våra handelsplatser
- Nyheter
- Fakturainformation för leverantörer
- Jobba med oss
- Serviceanmälan
- Kontakta oss
- För våra hyresgäster
- Vårt erbjudande
-
Vår kunskapsarena
- Det traditionella kontoret behöver uppgraderas – ny studie visar behov av en mångfacetterad arbetsplats
- Kontoret och den urbana services samspel
- Våra nyhetsbrev
- Vikten av starka team
- Framtidens arbetsplats 2023 – drivkrafter och spaningar
- Kontorsrapport 2023 - Stadens motor och sociala hub
- Arbetsplatsstrategin visar vägen fram
Viktiga saker att tänka på när du söker eller hyr lokal till ditt företag
När man driver ett företag är många gånger lokalen och placering av den en viktig faktor för framgång. Men jakten på den perfekta lokalen är inte alltid lätt och det finns mycket saker att tänka på innan kontraktet ska skrivas på. Förutom sökandet av en ny lokal finns det även många faktorer att tänka på när kontraktet väl är påskrivet. För att du och ditt företag ska kunna hitta den bästa lokalen har vi listat de vanligaste missarna många företag gör när de söker eller hyr lokal.
Tänk på tiden
Ett vanligt misstag många gör är att man missbedömer tiden det kan ta att hitta rätt lokal. Den tid det tar att hitta rätt lokal är bland annat proportionell till storleken på lokalen, hur mycket utrymme din organisation behöver tillgå och vilka anpassningar som behöver göras. Det kan ta flera månader i installationstid beroende på vilka anpassningar ni och hyresvärden kommer överens om. Starta i god tid och har du ett befintligt kontrakt är det viktigt att du har koll på det så att du vet förutsättningarna för att byta om så är fallet. Vi på Diös är måna om att de verksamheter som ska bedrivas i lokalerna ska må bra och kunna utvecklas, och finns självklart här för att hjälpa dig i utformandet av den nya arbetsplatsen.
Gör en behovsanalys – vilken lokal passar er verksamhet bäst?
Många företag missar den egna behovsanalysen, det är därför viktigt att noga utvärdera verksamhetens behov. Vilken slags lokal passar ert företag bäst? Några viktiga aspekteter att tänka på är läget, storlek och funktioner. Hyresvärden behöver ha bra och rätt information om den verksamhet som ska etableras i lokalen samt vilka behov företaget har för att kunna ta rätt beslut och i förlängningen hjälpa er växa och må bra. Med rätt information i bagaget kan vi på Diös lättare hjälpa er med smarta och långsiktiga anpassningar.
Tänk på antalet medarbetare
Precis som tidigare nämnt är behovsanalysen viktig i sökandet av en lokal. Glöm då inte att tänka på hur många medarbetare ni är eller planerar att bli. Hur många anställda måste få plats på kontoret i dagsläget och hur många kommer eventuellt tillsättas inom närmaste tiden? Genom att tänka på detta tidigt minimerar ni risken att hyra lokaler som antingen är för stora eller för små.
Tänk på budgeten
Det är viktigt att ha en tydlig budget innan sökandet av lokal drar igång. Vad har ni för resurser och vad behöver ni? Många företag tittar ibland för mycket på kvadratmeterpriset istället för att titta på totalsumman. Ta reda på vad som ingår i hyran. Är värme, el, internet etc. inräknat? Är dessa tillägg inräknade kan det vara anledningen till att kvadratmeterpriset känns högt. I mindre städer kan hyran skilja sig bara ett kvarter emellan, det är därför även viktigt att ta i beaktning vilket läge lokalen har.
Ha koll på myndighetskraven
När kontraktet väl är påskrivet vill vi på Diös anpassa lokalen till verksamheten så bra som möjligt. Kanske börjar ni själva göra ändringar och renoveringar i lokalen? Det är hyresgästens skyldighet att prata med hyresvärden innan. Allt från en vanlig ommöblering till en större renovering behöver stämmas av med hyresvärden för att vara säker på att lokalen utformas enligt reglerade funktionsmått. Dessa mått finns till för att det vid en eventuell brand ska finnas plats för människor i lokalen att utrymma på ett säkert sätt. Det får då inte vara trånga passager eller möbler som hindrar flyktvägen.
Andrahandsuthyrning – se till att ha rätt dokument
Ibland kan det bli aktuellt att hyra ut delar av en lokal eller en hel lokal i andra hand. Det är då viktigt att ha koll på hyreslagen. Hyresgästen kan ansöka till hyresvärden om att få hyra ut lokalen i andra hand. Tänk då på att det är förstahandshyresgästens skyldighet att det ursprungliga hyreskontraktet efterföljs. Kontakta oss på Diös så hjälper vi er att hitta en så bra lösning som möjligt. Tänk också på att hyra ut till företag med samma verksamhet. Har ni en kontorslokal bör inte en butik flytta in och bedriva verksamhet utan anpassningar. Här gäller samma sak som ovan, myndighetskrav behöver ses över och uppfyllas innan verksamheten kan starta.