Hela Diös driftsorganisation numer certifierade till fastighetstekniker

Som pionjärer i fastighetsbranschen och genom Diös Academy, har Diös certifierat hela sin driftsorganisation till fastighetstekniker enligt branschstandard. Syftet har varit att ytterligare kompetenshöja och utveckla yrkeskåren och därmed också öka kvaliteten av drift, skötsel och servicegraden till hyresgästerna. Samtliga yrkesarbetare tillträdde sina nya roller den 1 april.

Diös är först ut som fastighetsbolag att certifiera hela driftsorganisationen till fastighetstekniker. Utbildningen och certifieringen är framtagen av Fastighetsbranschens Utbildningsnämnd, som under en femårsperiod arbetat fram en standard för branschvalidering kallad FAVAL. Validering och utbildning har genomförts av Jämtlands Gymnasium.

- Satsningen på vår driftsorganisation och genomförandet av utbildningen har gått över förväntan och våra medarbetare har verkligen tagit sig an utmaningen på ett positivt sätt. För branschens skull så hoppas vi att fler inspireras att göra samma resa, så att vi tillsammans skapar attraktivitet och tydlighet i vad vi kan erbjuda för roller och karriärvägar i fastighetsbranschen, säger Kristina Grahn Persson, chef affärsstöd, Diös.

– Genom certifieringen har vi lyft kompetensen för att bland annat möta den snabba teknikutvecklingen som sker i våra fastigheter men också för att stärka våra hyresgästrelationer. På så sätt fortsätter vi eftersträva positionen som marknadsledande inom stadsutveckling, säger Henrik Lundmark, fastighetschef, Diös.

Certifieringen inleddes med att kartlägga driftspersonalens kompetens. Därefter har samtliga genomgått utbildning och validerats enligt FAVAL för FT. Projektet har skett inom ramen för Diös utbildningsplattform - Diös Academy. Utbildningarna och valideringen gjordes med en tydlig tidplan under hösten 2017 med både utbildningsdagar och självstudier.

Henrik Lundmark, fastighetschef, Diös Fastigheter
E-post: henrik.lundmark@dios.se

Kristina Grahn Persson, chef affärsstöd, Diös.
E-post: kristina.grahn-persson@dios.se